آموزش فارکس

۳۴۶ بازديد
شاید نام فارکس را شنیده باشید و افرادی را بشناسید که می گویند از سرمایه گذاری در فارکس سود خوبی به دست می آورند. فارکس به معنای بازار ارز است. به عبارت دیگر در بازار فارکس فرآیند تبدیل یک ارز به ارز دیگر انجام می شود. در بازار فارکس، همانطور که از نامش پیداست، مردم فقط معامله می کنند و سرمایه گذاری نمی کنند. اگر مبتدی هستید، قبل از ورود به بازار فارکس، زمانی را صرف یادگیری در مورد فارکس کنید. در ادامه مقاله صفر تا صد فارکس را آموزش خواهیم داد. اگر به بازار فارکس علاقه مند هستید و قصد ورود به این بازار را دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.


فارکس چیست؟
فارکس مخفف بازار ارز خارجی است. ساده ترین تعریف، تجارت و تبدیل یک ارز به ارز دیگر است. معامله گران فارکس (همچنین به عنوان نوسانگر ارز نیز شناخته می شوند) ارزها را به امید فروش آنها با قیمت بالاتر در آینده خریداری می کنند. بازار فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان است. حجم معاملات روزانه بیش از پنج میلیارد دلار است، در حالی که بزرگترین بازار سهام جهان، بورس نیویورک، گردش مالی روزانه حدود 25 میلیارد دلار دارد.یکی از ویژگی های این بازار بین المللی این است که مرکزی برای آن وجود ندارد. اساساً معاملات ارز به صورت الکترونیکی انجام می شود، به این معنی که تمام معاملات از طریق یک شبکه کامپیوتری بین معامله گران در سراسر جهان انجام می شود. تمامی ارزهای رایج دنیا به صورت 24 ساعته در فارکس معامله می شوند. (از ساعت 22:00 به وقت گرینویچ یکشنبه تا ساعت 22:00 روز جمعه) البته این بازار در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. روز معاملاتی در بازار فارکس با بیدار شدن معامله گران در سیدنی، استرالیا آغاز می شود، سپس به توکیو، لندن و در نهایت نیویورک، جایی که تجارت دوباره در سیدنی آغاز می شود، حرکت می کند.


تاریخچه فارکس

در آموزش فارکس تاریخچه آن را بررسی می کنیم. بازار فارکس قرن هاست که وجود داشته است. مردم همیشه برای خرید کالا و خدمات پول مبادله می کنند. با این حال، بازار فارکس، همانطور که ما امروز از آن استفاده می کنیم، یک اختراع مدرن است. پس از فروپاشی قرارداد برتون وودز در سال 1971، ارزهای بیشتری شرایط را برای تجارت آزاد دیدند.ارزش هر ارز بسته به نیاز و تحرک شما متفاوت خواهد بود.

فارکس در سال 1973، بازار فارکس به شکل مدرن خود شروع به فعالیت کرد. در آن زمان نرخ‌های ارز در اطراف یکدیگر شناور بودند (نه ثابت و دائماً در حال تغییر) و هیچ دولتی سعی در کنترل و حفظ این نرخ‌ها نداشت. در ابتدا از تلفن برای انجام معاملات فارکس استفاده می شد، اما بعداً رایانه ها جایگزین سیستم قدیمی شدند.

در گذشته، بازار فارکس تحت سلطه شرکت‌های نهادی و بانک‌های بزرگی بود که نماینده مشتریان بودند. با این حال، بازرگانان و سرمایه گذاران به تدریج با قرار دادن دارایی های خود در این امر مشارکت کردند. امروزه شاهد این هستیم که مردم عادی با سرمایه اندک و منحصراً از طریق کارگزاران مختلف وارد بازار ارز در سراسر جهان شده اند. در حال حاضر مشارکت کنندگان در این بازار دولت ها، موسسات، بانک های سرمایه گذاری، بانک های تجاری، شرکت های خصوصی (هولدینگ) و سرمایه گذاران خرد هستند.

بیشتر بخوانید:آموزش ترید ارز دیجیتال


آموزش اصطلاحات فارکس
در آموزش فارکس اطلاع از شرایط این بازار یکی از اولین قدم هایی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.جفت ارز چیست؟
به ارزهایی که عرضه و مبادله می شوند، جفت ارز می گویند. به عنوان مثال، در جفت ارز EUR/USD، ارز اول (سمت چپ) ارز پایه و واحد پول دوم (سمت راست) ارز ضد نامیده می شود. پرمعامله ترین ارز در فارکس:

عضویت با پول کلان
بیشتر معاملات روزانه فارکس بر روی جفت ارزهای اصلی انجام می شود. این جفت ارزها نقدینگی بیشتری دارند:

یورو / دلار - یورو / دلار آمریکا
USD / JPY - یورو / ین ژاپن
GBP / USD - پوند انگلیس / دلار آمریکا
USD / CHF - دلار آمریکا / فرانک سوئیس
USD / CAD - دلار آمریکا / دلار کانادا
AUD / USD - دلار استرالیا / دلار آمریکا
NZD / USD - دلار نیوزیلند / دلار آمریکا
جفت یا متقابل ارز فرعی
جفت ارزهایی که شامل دلار آمریکا نمی شوند، جفت ارز یا ضربدر هستند. فعال ترین تلاقی ها از تجارت در سه ارز اصلی به جز دلار آمریکا حاصل می شود: JPY، EUR و GBP. صلیب اصلی را مینور نیز می گویند.

EUR / GBP - یورو / پوند انگلیس
EUR / JPY - یورو / ین ژاپن
GBP / JPY - پوند انگلیس / ین ژاپن
GBP / CAD - پوند انگلیس / دلار کانادا
CHF / JPY - فرانک سوئیس / ین ژاپن
EUR / AUD - یورو / دلار استرالیا
NZD / JPY - دلار نیوزیلند / ین ژاپن
یک جفت سکه غیر معمول
جفت ارزهای غیرمعمول ارزهای اصلی و ارزهای کشورهای در حال توسعه (برزیل، مکزیک، شیلی، ترکیه یا مجارستان و غیره)) تشکیل می شود. این جفت ارزها کمتر معامله می کنند و کارمزد معاملات اغلب بالاتر است. جفت ارزها به دلیل کمبود نقدینگی نسبت به رویدادهای اقتصادی و سیاسی حساسیت بیشتری دارند و نوساناتی را در این رویدادها تجربه می کنند. بنابراین اگر می خواهید جفت ارزهای عجیب و غریب معامله کنید، باید بیشتر مراقب باشید.

EUR / TRY - یورو / لیر ترکیه
USD / HKD - دلار آمریکا / دلار هنگ کنگ
JPY / NOK - ین ژاپن / کرون نروژ
NZD / SGD - دلار نیوزیلند / دلار سنگاپور
GBP / ZAR - پوند انگلیس / راند آفریقای جنوبی
AUD / MXN - دلار استرالیا / پزو مکزیک
برای مشاهده جفت ارزها و قیمت ها می توانید از سایت کارخانه فارکس استفاده کنید.

نمودار ارز فارکس
نماد ارز دارای سه حرف است. دو حرف اول نشان دهنده نام کشور و حرف سوم نشان دهنده نام واحد پول کشور است. برای مثال دلار آمریکا را در نظر بگیرید. US مخفف ایالات متحده و D مخفف دلار است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، 180 ارز قانونی در جهان وجود دارد. اما همه آنها را نمی توان به یکی تبدیل کرد. کارگزاران فارکس معمولاً 70 جفت ارز را برای معامله ارائه می دهند.نرخ ارز چقدر است؟
نرخ برابری ارز یا نرخ تبدیل ارز به زبان ساده به این معنی است که برای دریافت یک ارز از کشور دیگر، چه مقدار ارز باید از کشور خود بپردازید. به عنوان مثال در تصویر زیر برای خرید هر یورو باید 1.4746 دلار بپردازید. (شما ارز پایه را خریداری می کنید و ارز متقابل را می فروشید.) اگر فکر می کنید ارزش ارز پایه در برابر ارز متقابل افزایش می یابد، می توانید آن جفت ارز را خریداری کنید و اگر فکر می کنید ارزش ارز در مقایسه با پیشخوان کاهش می یابد. ارز، می توانید جفت ارز را کوتاه کنید. 


دیفیوژن چیست؟

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، کارگزار فارکس برای هر جفت ارز دو قیمت متفاوت ارائه می دهد. BID قیمتی است که ارز پایه را با آن می فروشید و ASK قیمتی است که ارز پایه را با آن خریداری می کنید. اسپرد تفاوت بین قیمت BID و ASK است. دلالان پول شما را با قیمت پایین می خرند و آن را با قیمت بالا می فروشند. تفاوت بین قیمت خرید و فروش، اسپرد یا کارمزد معامله است. اسپردها معمولاً بر حسب پیپ اندازه گیری می شوند و پیپ کوچکترین واحد عمل قیمت در یک جفت ارز است.

مهم ترین اصطلاحات فارکس را بیاموزید
در ادامه به مهمترین اصطلاحات فارکس خواهیم پرداخت.

کمیسیون
مبلغ کمیسیون تراکنش که برای جفت ارزها و کارگزاران متفاوت است.این نوع کارمزد یا کارمزد در حساب کاربری (ecn) موجود است. تفاوت پورسانت و اسپرد در این است که اسپرد تفاوت بین قیمت BID و ASK است و می تواند در جفت ارزهای مختلف، بروکرهای مختلف و غیره ساخته شود. ممکن است متفاوت باشد، اما کمیسیون همیشه یکسان خواهد بود.

تعویض کنید
در فارکس سودی است که پس از یک روز مبادله که هنوز باز است اعمال می شود. در روز بعد بر اساس مابه التفاوت نرخ سود و اصل مبلغ، از حساب تاجر واریز یا برداشت می شود.

بیشتر بخوانید:آموزش ترید ارز دیجیتال



شما باید انعطاف پذیر باشید
موجودی درآمد کارگزار است و سپس با معامله افزایش یا کاهش می یابد. تعادل در لغت به معنای تعادل است و به همین دلیل نتیجه تراکنش با نشانگر تعادل فارکس نشان داده می شود. به عبارت ساده به مقدار پولی که در حساب خود واریز کرده اید موجودی می گویند.

دقت، درستی
منظور از حقوق صاحبان سهام در فارکس، ارزش حسابداری محاسبه سود و زیان تحقق نیافته (سود و زیان حاصل از معاملات باز که هنوز در ترازنامه محاسبه نشده است) است. بنابراین اگر یک یا چند موقعیت (معاملات) باز شود، شاهد تغییر در حقوق صاحبان سهام خواهیم بود.

سمت
مبلغی که باید در پلتفرم معاملاتی سپرده گذاری کنید تا بتوانید سفارش دهید و معاملات خود را در بازار فارکس نگه دارید.مارجین به عنوان وثیقه برای کارگزار استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که می توانید زیان های احتمالی در تجارت خود را پوشش دهید.

حاشیه آزاد
Free Margin در فارکس به معنای حاشیه آزاد برای انجام معاملات جدید است، به عبارت دیگر، Free Margin تفاوت بین Equity و Margin است. مارجین آزاد به میزان سرمایه موجود در حساب معامله گر به دور از مارجین کال اشاره دارد.

ارتفاع لبه
سطح مارجین به معنای سطح مارجین است که نشان دهنده وضعیت حساب معاملاتی است. هنگامی که سطح مارجین به زیر 100 می رسد، اولین هشدار تماس به معامله گر داده می شود و معامله گر نمی تواند معاملات جدیدی را باز کند. اغلب، زمانی که سطح مارجین به 70 می رسد، کارگزاران شروع به بستن معاملات با بیشترین حجم و زیان می کنند.

یک تماس جانبی
اگر سطح حاشیه به زیر 70٪ (حتی 0.01 دلار) کاهش یابد، حساب در وضعیت تماس قرار می گیرد. به این معنی که زیان تراکنش جاری بیش از 30 درصد موجودی جاری است و پس از آن اخطاریه تکمیلی برای افزایش مانده حساب صادر می شود.اگر موجودی را افزایش ندهد، فروشنده نمی تواند معامله کند.


بازار دو طرفه در فارکس چیست؟
افزایش قیمت همیشه ما را خوشحال می کند و کاهش قیمت همیشه ما را ناراحت می کند، اما در فارکس ماجرا متفاوت است. بازار فارکس یک بازار دوگانه است. این بدان معنی است که شما می توانید همزمان از کاهش یا افزایش قیمت سود ببرید. به تجارتی که در آن از کاهش قیمت سود می‌برید، فروش و اگر از افزایش قیمت سود می‌برید، خرید نامیده می‌شود.

مفهوم شورت بلند و کوتاه
اگر می خواهید خرید کنید (ارز پایه را بخرید و ارز مقابل را بفروشید)، می خواهید قیمت ارز پایه افزایش یابد و با قیمت بالاتری بفروشید، به این می گویند موقعیت خرید یا خرید.
اگر می خواهید ارز هدف را بفروشید (ارز پایه را بفروشید و ارز متقابل بخرید)، می خواهید ارز پایه پایین بیاید و سپس آن را با قیمت کمتری خریداری کنید. در اصطلاح تجاری، به این موقعیت کوتاه یا فروش می گویند.
مقدار زیادی فارکس
در فارکس خرید و فروش جفت ارز با توجه به حجم معاملات انجام می شود و به واحدی که بر اساس آن حجم معاملات را اندازه گیری می کند، لات می گویند. وقتی معامله ای انجام می دهید، معامله بر اساس اندازه لات قرار می گیرد.هر چه تعداد لات بزرگتر باشد، سود و ریسک معامله بیشتر است. معامله گران با کمک قرعه کشی می توانند سرمایه و سود و زیان خود را مدیریت کنند.

هر لات برابر با 100000 دلار است، بنابراین برای شروع معامله و انجام معاملات فارکس به 100000 دلار نیاز دارید. از آنجایی که سرمایه‌گذاری 100 هزار دلاری فقط برای سرمایه‌داران امکان‌پذیر است، بخش کوچکی از لات وارد بازار شد تا معامله برای هر سرمایه‌ای امکان‌پذیر باشد. چهار نوع لات که در حال حاضر در فارکس تعریف شده است. لات های معمولی، مینی لات ها، میکرو لات ها و لات های نانو وجود دارد.
همانطور که گفته شد اندازه استاندارد 100000 است و در حال حاضر اندازه های مینی، میکرو و نانو وجود دارد که 10000 و 1000 و 100 است.

مقدار زیادی فارکس و نحوه محاسبه آن

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد تغییر ارزش یک ارز در مقایسه با ارز دیگر است که با پیپ اندازه گیری می شود که کسری بسیار کمی از ارزش ارز است. برای استفاده از این تغییر کوتاه مدت ارزش، باید مقادیر زیادی پول معامله کنید تا سود یا زیان زیادی را مشاهده کنید.روندهای بازار
3 نوع روند در بازار وجود دارد. بازار خرسی، بازار گاوی و بازار خنثی.

نزولی: بازاری که در آن قیمت ارز پایه در حال کاهش است. بازار نزولی حاکی از روند نزولی است و نتیجه ضعف بنیادی اقتصادی خواهد بود.

صعودی: بازاری که در آن قیمت ارز پایه در حال افزایش است. بازار صعودی نشان دهنده یک روند صعودی در بازار است و نتیجه خبرهای خوب در مورد اقتصاد است.

خنثی: بازاری که در آن روندی وجود ندارد و نمودار قیمت در محدوده خاصی حرکت می کند.
قرارداد (CFD) در فارکس
قراردادی است که به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا تغییرات قیمت ارز را بدون مالکیت واقعی دارایی پایه پیش‌بینی کند. معامله‌گری که شرط می‌بندد که قیمت یک جفت ارز بالا می‌رود، برای آن جفت ارز CFD می‌خرد، در حالی که کسانی که معتقدند قیمت کاهش می‌یابد، CFD‌ها را روی آن جفت ارز می‌فروشند. استفاده از اهرم در معاملات فارکس به این معنی است که تجارت اشتباه CFD می تواند منجر به زیان های بزرگ شود.

آموزش پلتفرم فارکس
در این ویدیو مهم ترین پلتفرم های فارکس از جمله Trading View، Forex Factory و.ما شما را معرفی کردیم و نحوه کار با آنها را به شما آموزش دادیم.


متاتریدر چیست؟
متاتریدر یکی از موضوعات مهم در آموزش فارکس است. همه کارگزاران از محیطی به نام پلتفرم معاملاتی برای دسترسی مشتریان به بازار استفاده می کنند. شرکت های مختلف این پلتفرم ها را توسعه و ارائه می کنند و هر کدام از این پلتفرم ها قابلیت های خاص خود را دارند. برخی از آنها برای تجارت و برخی دیگر برای تجزیه و تحلیل بازار استفاده می شوند. یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین نرم افزارهای معاملاتی که توسط بسیاری از کارگزاران استفاده می شود، نرم افزار متاتریدر است. متاتریدر پلتفرم های معاملاتی را به هم متصل می کند و امکان تجارت روی رایانه و تلفن همراه را فراهم می کند. این نرم افزار توسط شرکت روسی MetaQuotes برای بورس در دو نسخه 4 و 5 ارائه شده است.
 
 
 
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.